Vezi cum s-a declanșat criza în zona euro, ce efecte a avut, cât de afectate au fost economiile statelor UE, cât de mult a suferit populația și ce măsuri au fost luate.

Stabilitatea financiară: fonduri de urgență pentru state îndatorate  

În mai 2010, pe fondul tensiunilor severe de pe piețele datoriilor suverane din zona euro, UE și statele membre din zona euro, instituie un mecanism de stabilizare care constă Mecanismul european de stabilizare financiară (MESF) şi Fondul european de stabilitate financiară (FESF)

La 8 octombrie 2012, un mecanism de salvare permanent pentru statele membre din zona euro – Mecanismul european de stabilitate (MES) – este funcţional. El a fost creat pentru a răspunde situaţiilor în care, un stat membru îndatorat nu se mai poate împrumuta de pe pieţele financiare în condiţii rezonabile, MES fiind mecanismul prin care statele membre stabile din punct de vedere financiar pot pune fonduri în comun pentru a împrumuta un partener al zonei euro.

Criza economică şi financiară a demonstrat că sistemul bancar european este vulnerabil. O problemă apărută la o bancă poate contamina rapid alte instituţii financiare, afectând deponenţii, investiţiile şi economia în general.

Stabilitatea bancară: reguli comune pentru toate băncile

Prin urmare, UE şi statele membre au luat măsuri care vizează consolidarea mecanismelor de supraveghere a sectorului financiar. Reformele adoptate au condus, printre altele, la instituirea, în 2011, a trei organisme europene de supraveghere. Rolul acestora este de a contribui la coordonarea activităţii autorităţilor de reglementare din statele membre şi de a garanta buna aplicare a cerinţelor UE.

Pentru a asigura stabilitatea financiară au fost  însă necesare şi alte măsuri. Preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, a propus realizarea unei uniuni bancare pentru a restabili încrederea în bănci şi în moneda euro. Această propunere are în vedere, pe termen lung, o mai bună integrare economică şi bugetare la nivelul UE. Principalele măsuri ar viza:
norme bancare la nivelul UE, care să prevadă, printre altele, cerinţe comune, totodată flexibile, cu privire la capitalul pe care băncile ar trebui să-l deţină

un supervizor bancar unic la nivelul UE, care să poată observa direct băncile care desfăşoară operaţiuni în mai multe ţări şi băncile de mari dimensiuni, cu scopul de a garanta aplicarea reglementărilor şi de a supraveghea controlul riscului

reguli comune pentru prevenirea falimentelor în sistemul bancar şi pentru a interveni atunci când o bancă are probleme financiare, înainte de a fi necesară finanţarea din taxele plătite de contribuabili

un sistem unic de garantare a depozitelor, pentru a-i proteja pe deponenţii care dispun de economii şi fac investiţii în UE, cu scopul de a consolida încrederea în sistemul bancar.

Consiliului European din 28-29 iunie 2012 au discutat pe marginea propunerilor privind crearea unei uniuni bancare şi a unei uniuni bugetare.

Citeşte şi: Ce reglementări presupune, la nivel de UE, uniunea bancară

Supravegherea și coordonarea politicilor economice

Arhitectura guvernanței economice a avut şi ea nevoie de ajustări considerabile astfel încât să poată fi prevenite îndatorările periculoase ale statelor din zone euro, au fost introduse raportări periodice, programe de reformă ce pot fi revizuite de Bruxelles şi limitarea deficitelor. Astfel, UE și zona euro sunt acum mai bine echipate pentru provocările viitoare .

Criza a demonstrat în mod clar că o coordonare și supraveghere a politicilor economice a trebuit să fie întărită cu scopul de a detecta și corecta tendințele fiscale și macroeconomice dăunătoare mult mai devreme decât în trecut . Acest lucru este important mai ales în zona euro , în care economiile naționale sunt deosebit de puternic interconectate .
Astfel, a fost aprobate şi pus în aplicare un pachet legislativ fără precedent:
• a fost reformat Pactul de stabilitate și creștere ( ca parte a “Six- Pack”)
• a fost înființat „Semestrul european ” ca parte a supravegherii economice și bugetare
• a introdus o nouă procedură de supraveghere macroeconomică  și proceduri de dezechilibru macroeconomic
• au fost agreate două regulamente pentru a spori de supraveghere economică, coordonarea , integrarea și convergență între statele membre din zona euro (Two- Pack)

Mai mult decât atât , 25 de state membre au convenit asupra unui tratat pentru stabilitatea, coordonarea și guvernanța economică, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2013 și care consolidează disciplina bugetară și guvernanța economică între statele membre.

 Citește ultimele informații legate de Criza Euro

Acest articol este proprietatea Pagina Europeană și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top